Usein kysytyt kysymykset

Jäikö jotain kysymyksiä? Tässä osiossa haluamme vastata joihinkin arjessamme vastaan tulleista kysymyksistä. Kysy rohkeasti, mikäli jotain jää vielä mietityttämään!

 

Usein kysytyt kysymykset

Hinnoittelu

Miksi veloitamme aloitusmaksun?

Emme ole halunneet piilottaa asiakkuuteen liittyviä kertakustannuksia kuukausittain maksettavien peruspalvelujen hintoihin. Asiakkuuden aloitukseen liittyy paljon velvoitteita, sopimusasioita sekä käytännön tehtäviä, jotka täytyy hoitaa ennen kuin pääsemme kiinni sujuvaan arkeen. Aloitusmaksun tarkoituksena on kattaa tätä työtä ja kiinteänä kertamaksuna se on usein edullinen hinta työmäärään nähden.

Mitä hinnaston tositteella tarkoitetaan?

Tositelaji määräytyy sen mukaan, mistä liiketapahtumassa on kyse. Tositehinnalla laskutetaan myyntilaskujen, ostolaskujen, matka- ja kululaskujen sekä muistiotositteiden tavanomainen käsittely. Jos tosite koskee EU- tai ulkomaankauppaa, siitä menee pieni hinnaston mukainen käsittelylisä. 


Lisäveloituksia saattaa myös syntyä, jos tositteen käsittely vaatii selvästi tavanomaista enemmän työtä. Esimerkiksi, jos käsittely vie normaalia enemmän aikaa vaatien paljon manuaalista työtä, erityisasiantuntijuutta tai jatkoselvityksiä, veloitamme siitä sovitusti erikseen tai hinnaston mukaan.

Voiko tilinpäätöksen saada pakettihintaan, jos tulen asiakkaaksi kesken tilikauden?

Lyhyt vastaus: Ehkä. 


Kun hinnoittelemme tilinpäätökseen ja tuloveroilmoituksen laatimiseen liittyvää työtä mukaan kuukausihintaan, teemme parhaamme, jotta arvioitu työmäärä riittää tilinpäätöksen laatimiseen. Tulevaisuutta on kuitenkin vaikea ennustaa, ja esimerkiksi muutokset asiakkaan toiminnassa voivat vaikuttaa tilinpäätöksen laatimiseksi tarvittavaan työmäärään. Jos kirjanpito ei ole koko tilikaudelta meidän laatima, arviointi on vieläkin haastavampaa. Tilinpäätöksen paketointia emme yleensä tee näissä tilanteissa ennen kuin olemme tutustuneet aiempaan kirjanpitoaineistoon.  

 

Usein kysytyt kysymykset

Palvelut

Teettekö rästikirjanpitoa?

Kyllä, mikäli se aikataulullisesti on vain mahdollista. Rästikirjanpito vie helposti aikaa ja työmäärää on hankalaa etukäteen arvioida, kun asiakas ei ole meille entuudestaan tuttu. Mitä pidemmältä ajalta rästikirjanpitoa tehdään, sitä vaikeampi yrittäjän on itsekin muistaa mistä missäkin tapahtumassa on kyse ja puuttuvia tositteita on joskus haastavaa löytää. Teemme kyllä rästikirjanpitoa mielellämme, mutta asiakkaan on hyvä tiedostaa, ettei se ole yhtä edullista ja nopeaa kuin kirjanpidon tekeminen normaalissa aikataulussa. Rästikirjanpito vaatii myös yrittäjältä aikaa käydä asioita läpi.


Ota meihin yhteyttä, kerro tilanteestasi enemmän ja selvitetään, kuinka voimme auttaa.

Mitä jos toiminnassa tapahtuu suuria muutoksia kesken tilikauden?

Työmäärään ja -aikaan perustuva hinnoittelumme yleensä skaalautuu hyvin toiminnan muutosten tahdissa. Paketoitunakin palvelukokonaisuutta voidaan muokata nopeasti vastaamaan muuttuneita tarpeita. Palvelutarpeita kannattaa muutenkin aika ajoin tarkistaa. Pakettihintamme on asiakkaalle edullisin, silloin kun se vastaa hyvin toiminnan laajuutta. Paketin laajentaminen onnistuu aina maksutta ja kaventaminenkin on edullista, koska se vaikuttaa nopeasti kuukausittain toistuviin kuluihin.


Tarjoamme muutostilanteisiin myös monipuolisia asiantuntijapalveluita. Kun otat meihin yhteyttä ajoissa, saat osaamisestamme parhaimman hyödyn. 

Usein kysytyt kysymykset

Procountor

Milloin ohjelmisto otetaan käyttöön?

Procountor-ympäristö voi olla perustettuna jo ennen yhteistyömme alkamista. Jos ympäristöä ei ole vielä perustettu, voimme yhdessä etsiä tilanteeseesi sopivimman ratkaisun ja perustaa sen sinulle heti yhteistyön alussa. Ympäristön perustamisesta emme veloita erikseen.

Onko Procountor -asiakkuus pakollinen?

Procountor-asiakkuus ei ole pakollista. Asiakkaille, joiden toiminta on vielä pienimuotoista, saattaa soveltua myös kirjanpito Akauntun hankkimassa kirjanpitoympäristössä. Siinä tapauksessa veloitamme edullisen kuukausittaisen ohjelmistokulun. Yleensä suosittelemme jonkin Procountor ratkaisun käyttöönottoa, sillä se sujuvoittaa yhteistyötämme ja lisää taloushallinnon läpinäkyvyyttä.